2011. szeptember 8., csütörtök

DJ MAG - TOP 100 Dj szavazás 2011


Szinte napra pontosan egy év telt el azóta mióta közzé tettem a DJ MAG Top 100-s értekezésem, így ideje "lehozni" az aktuális listát...
Egy évvel ezelőtt nagyban értekeztem Trance DJ-k illetve magának a szcénának az elmúlt években aratott sikereiről...
De mi történik akkor, ha ma azt mondom, hogyha nem is egy év alatt, de mára a "vak" is láthatja, hogy a "Trance zene" más irányba fordult...
Micsoda hülyeség, hiszen egy zenei stílus önmagából nem kel ki, vagy nem fordul át.
Valóban, a producerek, pontosítva a népszerű az úgy nevezett első vonalas sztárok, nem csak játszanak (mint DJ-k...)
House, Techno és Live hangszerelésű dalokat (a korábbi időszakhoz képest...), de már írnak is...
Más szóval lassan már felesleges Trance-ről beszélnünk (a szó klasszikus értelmében...) elég lenne csak valami olyasmit mondani, hogy Progressive.
Érdemes kiemelni, hogy se a Techno se a House nem áll és lényegében sohasem állt távol a Trance-től, viszont én úgy hallom, hogy sorra veszik át a producerek a House "hatásvadász" kiállásait és billentyűit, illetve a Techno "sötét" ütemeit, melyek unalmasabbnál unalmasabbak és, ha mindez még nem lenne elég, a BPM is fokozatosan csúszik lejjebb és lejjebb...
Persze tegyük hozzá a stílus "lassulása" nem most kezdődött, körülbelül úgy 2006 táján, de mostanra bőven elmondható, hogy dominánssá vált.
Természetesen az alacsonyabb BPM nem csak a Trance-ről szól, átesett már ezen mind a Techno, mind pedig a House, tehát az elektronikus zene jó része.
Ma a fiatalok körében "virágkorát" éli a Dubstep, tehát, ha pesszimista akarok lenni, van még lejjebb...

Igyekeztem nem sarkosan fogalmazni, és kihangsúlyozni azt, hogy mindez egy folyamat.
Ezzel együtt nem értek egyet az "árral", természetesen azt aláírom, hogy sok nagyszerű Progressive Trance darab született az elmúlt években, mégis a legtöbben azt mondják, hogy lám, erre megy a Trance, és ez jó...
Mit foglalkozunk vele?
Azonban, ahogy fent vázoltam, itt már nem csak a Progressive, vagy épp az Uplifting Trance-ről beszélünk, hanem a Dubstep-ről a House-ról vagy épp a Technóról...

A legtöbben azt vetik a Classic Trance szemére, hogy kifogyott az ötletekből, mi több sablonossá vált.
Érdekes...
Naponta születnek, adott esetben "felkapott" Progressive előadóktól egymást érő "kopizások", mégis az Uplifting Trance merült ki...

Sajnos szűk és egyre szűkebb az Uplifting Trance népszerűsége, ezáltal egyre kevesebb producer "nyúl" ehhez a műfajhoz.
Természetesen az Uplifting Trance-en belül (is) egyre több a 130-135 BMP-n belüli kiadás, ami azt jelzi, hogy a lassulás a megfelelő népszerűség és pénz érdekében itt (is) elkerülhetetlen...

Mindezen terjedelmes felvázoláson, kérdésfelvetéseken, valamint vitás pontokon túl:

Az első helyezett:
Arctic Moon, azaz Tomas Popielarski, 1988-as születésű, lengyel származású zseni, aki nálam kb. egy éve verte ki a biztosítékot az Insanity remixel, majd jött a Till the sky falls down remixe...
Tavasszal, már komplett Arctic Moon Discography-val flangáltam a városban...Szerintetek?
Véleményem szerint ő a jövő és a Trance nagy reménysége.
Persze, "megszellőztette", hogy 12 BPM-vel kevesebbre vált, de mindezt április elsején XD

A második helyezett idén Sophie Sugar lett, akinek a Symphony c. rádióműsora messze a legigényesebb és természetesen a legtempósabb a szcénán belül!
És akkor még szót sem szóltam produceri munkáiról (lásd. All for you, Arlanda, vagy épp a legújabb: Skyline!).

Harmadik helyre idén Mateusz Stanisz, ismertebb nevén Matt Skyer került, aki Arctic Moon-hoz hasonlóan lengyel származású, ráadásul 1991-es születésű!
Tehát kérdem én, ki beszél itt arról, hogy az Uplifting Trance "kimerült", ha ilyen fiatal tehetségeket is hallgathatunk???
Az Illuminating vagy éppen a Storm warning című munkái egyenesen észveszejtőek!
Ami a remixeit illeti, az All for you vagy épp az Always c. dalokból készült átiratok pedig egyenesen Bangin' trekkek!

Negyed hely erejéig (még) maradjunk Közép-Európában.
Ha eddig főként producerekről beszéltem, akkor most jöjjön egy igazi zeneszerző!
A cseh származású Jan Vávra, angolosan szólva John Waver!
Ami azt illeti, én személy szerint erről beszélek, ez a monumentalitás és
szárnyalás mutatja meg, hogy lehet így is csinálni, lehet mesterművet alkotni, még 2011-ben is!

Úgy vélem, ha Arctic Moon és Matt Skyer erőteljesen Deep-Dark Trance-et játszik, akkor Sophie Sugar és John Waver Uplifting Trance-et ;)

Végül és utolsó sorban, kis túlzással "kötelező" volt rájuk szavazni és ezzel az egyetlen brand, amely túlélte 2010-et...
Aly & Fila...
Bevallom rádióműsorukat nem hallgatom és ahogy a Rising sun 2010-ben, úgy a Rising sun Remixed 2011-ben sem igazán jött be...
Mégis a "tudatosságot" választottam, az egyetlen márka, amely, bár a másodvonalban helyezkedik el, de az esetek többségében Uplifting Trance-et játszik, jó tudom, ők speciel erőteljes Progressive hangszereléssel és POP-ba nyúló vokálokkal, de mégis...

Íme tehát a Top 5 - Nálam:

1. Arctic Moon
2. Sophie Sugar
3. Matt Skyer
4. John Waver
5. Aly & Fila

(Kiesők: Armin van Buuren, Dash Berlin, Ilya Soloview, Ferry Corsten)

Armin van Buuren kiesett?
Hát, mi történt?

Több mint négy év óta figyelem a munkásságát, eredetiben vettem meg évről évre a mixlemezeit, hallgattam a slágereit, csütörtökönként lélegzet visszafojtva vártam a rádióműsorát, ráadásul megszakítás nélkül háromszor adtam rá a Number One voksot és boldog voltam.
Boldog voltam, hogy Tiesto-n túl, képes volt valaki más élmények és érzelmek sorozatát adni újra és újra...
És ezt nem csak én éltem át, hanem hozzám hasonlóan rengeteg más ember is.
Persze, minden jó véget ér, avagy van az az üzlet, melybe belevágni érdemes, ergó tovább a Tiesto-i úton...
Hozhatnám érvnek a Mirage c. lemez 2/3-át, a karácsony előtti "kiábrándító" ünnepi ASOT adást, a meghallgatásra sem érdemes szettjeit az ASOT 500-on, a sablonos ASOT 2011 dupla CD-t, vagy épp a Christian Burns-el és öcsikével "összetákolt" Neon hero-t...
Felesleges, a NÉP dönt és mennybe megy ötödször...

De álljon itt Palotai Zsolt interjújának egyik kiragadott "gyöngyszeme", csak, hogy lássuk merre (is) tart Armin:
"Az elején a haverok jönnek, meg akik tényleg azt szeretik, amit csinálsz.
Aztán amikor felkapják és megjelenik a tömeg, na akkor ezek az emberek körbenéznek, hogy atyaúristen, kik vannak itt és eltűnnek. Mert ez onnantól már nem ugyanaz a történet.
Marad a tömeg, amiben elvész az egyéniség, és annak már egész mást kell csinálnod."

Dash Berlin
Érdekes őt akartam a legkevésbé "kiejteni" és szerintem többet tett le az asztalra idén produceri szinten, mint mondjuk az egyiptomi duó...
Sokan támadják, hogy ez POP, amit ő csinál és valóban, de én pont ezért szeretem, szerencsére neki (még) nem jutott eszébe elektronikus gitárt és lágy hangú férfi énekest "használni", de sajnos, ami késik az nem múlik...
Igaz, bízok az egyedi, DB-s hangzásvilágában ;)

Ilya Soloview
Az oroszok, hát igen.
Idén DB-hez hasonlóan járt, hiába az újdonság ereje segítette az "új" helyezetteket, bár hiszem, hogy nem utoljára szavaztam rá 2010-ben...

Ferry Corsten
When trance goes wrong...
Szólhatnék rádióműsoráról, de szerintem felesleges...
Legújabb "slágere" mutatja, David Guetta és a House már Neked szól...

Mindezen terjedelmes íráson felül, ha kedvet kaptál a szavazáshoz és van Facebook profilod, Te magad is megteheted, azzal együtt, hogy 3 hét van hátra a szavazás lezárásig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése